O nama

Preuzmite i pogledajte rezultate takmičenja sa svim detaljima i statistikama!

#autocross

O auto krosu

#1

Šta je autokros?

Autokros je vremensko takmičenje u kojem vozači prolaze kroz definisanu stazu bilo na zapečaćenoj ili nezapečaćenoj površini. To je oblik moto sporta koji naglašava sigurno takmičenje i aktivno učešće. Autokros se razlikuje od drumskih i ovalnih trka po tome što kao početni motorni sport, on predstavlja odskočnu dasku za vozače koji žele da pređu u druge konkurentnije i možda skuplje forme trka (kao što su reli, reli kros i na kružne trke).

#2

Autokros staze

Autokros staze su obično dugačke jedan do dva kilometra i imaju veće zahteve za upravljanje automobilom i veštinu vozača, više nego za snagu motora i potpunu brzinu. Staze mogu biti privremene i obeležene saobraćajnim čunjevima ili biti stalne staze uz odobrenje motosportske organizacije.

#3

Kratka istorija

Autokros je počeo da se razvija 40-tih godina prošlog veka u Velikoj Britaniji a tek 1968. godine se odigralo prvo takmičenje u autokrosu na podrčju Evrope i to u Austriji gde je pobedio austrijski vozač Valter Roser u Renault Alpini A110. FIA je 1976. godine propisala prva pravila za autokros koja su bila primenjivana u Evropskom autokros kupu za specijalna kros vozila. Do 1984. godine nije bilo ograničenja u zapremini motora, tek te godine je uvedena granica da motori mogu biti zapremine do 3500cc.
Od 1979. do 1985. godine najtrofejniji vozač je bio Nemac Vili Roesel sa 7 osvojenih evropskih titula i za njim je sledio Čeh Jaroslav Hosek sa jednom osvojenom evropskom titulom.
Najtrofejniji vozač u istoriji autokrosa do sada je Bernd Stubbe koji ima 10 osvojenih evropskih titula u najjačoj klasi autokrosa Superbuggy.

Informacije

Autokros kod nas

Auto kros se vozio u vreme stare Jugoslavije u Sloveniji i Hrvatskoj još početkom 80-tih godina prošlog veka.
Prva autokros staza u Jugoslaviji je bila u Sloveniji kod Hočkog dvora kraj Maribora. Staza je bila dugačka 790m a široka 12m.

Srbija je malo kaskala ali i kod nas su postojali povremeni usponi i padovi u popularnosti autokrosa. Što se tiče Srbije autokros je nekako prirodno našao svoje mesto u Vojvodini.

Do pre desetak godina entuzijasti su organizovali takmičenja koja su bila lokalnog karaktera a što se tiče pravila ona su se odnosila na to da mora da se poseduje rolbar i kaciga, ne sme da se koristi turbo punjač i postojala je samo jedna klasa.

Mesta gde su se organizovale trke su Bogaraš, Subotica, Inđija, Sombor, Doroslov, Srpski Miletić, Veternik, Šašinci, Sajan, Mali Iđos i dr. U zadnjih deset godina su takmičari krenuli da posećuju i učestvuju na takmičenjima u drugim mestima, a autokros je postajao sve ozbiljnije takmičenjenje.

Tako da je 2018. godine autokros prvi put priznat od Sportskog auto i karting saveza Srbije kao disciplina auto sporta i od tada se vozi Nacionalni šampionat države i takmičenje za Centralno evropsku zonu pod organizaciom FIA.

Važno je

Naš autokros spada u evropski tip autokrosa amatera a to je disciplina automoto sporta gde se sportska vozila utrkuju na kružnoj stazi koju karakteriše zemljana, šljunkovita ili blatnjava podloga.

Tipovi sportskih vozila koja učestvuju u autokrosu su specijalno pravljena turistička vozila i poseban tip jednoseda buggy. Sportska vozila imaju strogo propisana FIA pravila za autokros i ako je u pitanju amaterska disciplina.

Takmičari se bore protiv sata na merenju vremena a kasnije jedni protiv drugih u kvalifikacionim i finalnim trkama, zato je sistem takmičenja autokrosa kombinacija kup i bod sistema takmičenja.

Najpoznatije međunarodno takmičenje u autokrosu je FIA Evropski šampionat
za autokros. 

Autokros staze su kružne, zemljane staze, dužine do 2 km koje zahtevaju od vozila da bude dobro upravljivo a od vozača da poseduje znatno umeće za vožnju na promenjivom terenu. Trenutno u Srbiji postoje 3 licencirane staze za autokros i to su: Autokros arena TisaSomborska arena i Autokros arena Srem.
Obično postoji dosta klasa u autokrosu koje omogućavaju upotrebu raznih vozila od klasičnih turističkih automobila koji su ekonomski isplativiji do specijalno pravljenih autokros vozila. Možemo razlikovati nekoliko tipova autokrosa. Pored evropskog tu su australijski, američki i britanski. 

Učesnici

Klubovi

AMSK 025 Sombor

Sombor

ASU Somborska arena

Sombor

ASK SYRMIEN RACING

RUMA

BEL CAR RACING TEAM

NOVI SAD

ASU VIKTORI

INĐIJA

Bel car racing team

Novi Sad

RAVNOGORAC

LJIG

ACAS INFO

Informacije o Upravnim organima i Statutu.